شهید محمد علی کمانگری در تاریخ هشتم آبان ۱۳۲۷ در خانواده ای مذهبی در منطقه سرچشمه شهرستان گرگان متولد شد و در سال ۱۳۴۶ در آزمون ورودی دانشگاه افسری امام علی (ع) شرکت و پس از قبولی وارد این دانشگاه شد.
شهید کمانگری جانباز ۷۰ درصدجنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۰ به لشکر ۷۷ خراسان منتقل شد و در طول مدت خدمتش تا ۶۳/۴/۱۸ مشاغلی مشتمل بر فرماندهی دسته پیاده، فرماندهی گروهان، فرماندهی گروهان قرارگاه، معاونت به درجه سرهنگی نائل و سپس فرماندهی تیپ پیاده مستقل گرگان و نیز فرماندهی لشکر۳۰ پیاده گرگان را عهده دار شد.
وی در سال۱۳۸۱ با داشتن ۷۰% جانبازی در ۵ ترم متوالی موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت با معدل ۷۲/۱۶ از مرکز مدیریت دولتی گردید . وی در سال ۱۳۵۴ ازدواج نمد و حاصل آن ۳ پسر است که یکی پزشک، یکی کارشناس عمران و دیگری دانشجوی مهندسی هوافضای دانشگاه مالک اشتر می باشد.
سرتیپ کمانگری پس از طی کردن دوره های مختلف نظامی با درجه ستوان دومی با رسته پیاده فارغ التحصیل و به عنوان فرمانده گروهان در یگان های مختلف نیروی زمینی ارتش مشغول به خدمت شد.
مقارن سال ۱۳۵۰ به لشکر ۷۷ خراسان منتقل شد، در پی دوره نظامی تا ۱۸/۴/۱۳۶۳ مشاغل مشتمل بر فرماندهی دسته پیاده، فرماندهی گروهان، فرماندهی گروهان قرارگاه، معاونت به درجه سرهنگی نائل و سپس فرماندهی تیپ پیاده مستقل گرگان و نیز فرماندهی لشکر ۳۰ پیاده گرگان را بعهده دار گردید.
قبل از اغاز جنگ تحمیلی در ملازمت شهید صیاد شیرازی و در قالب قرارگاه عملیاتی مشترک غرب در منطقه حماسه و نور (کردستان) خدمت نمود و با اغاز جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران اسلامی و شروععملیات های نظامی با ارتش عراق به خوزستان رفت و به افتخار شرکت در عملیات های ثامن الائمه(ع)، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، مسلم ابن عقیل و ولفجر ۴ شرکت نمود .
وی پس از مدتی تیپ ۳۰ پیاده مسقتل گرگان را به لشکر عملیاتی ارتقا بخشید و در طراحی عملیات والفجر ۵ که مقرر بود جته آزادسازی استانهای سلیمانیه، دیلمان و … صورت پذیرد شرکت نمود.
و در حین ماموریت به درجه جانبازی نائل شد و به رغم مشکلات جسمی ناشی از جانبازی از فعالیت و خدمت به وطن دست برنداشته و تا لحظه شهادت در سمت های مختلف، منشأ خدمات شایانی برای همرزمان و مردم شهید پرور استان گلستان بود.
ایشان پس از معالجات نسبی در کشورهای ایران، المان، انگلستان و… تا پایان جنگ تحمیلی در مسئولیت های ذیل به فعالیت داشت :
۱- رئیس دفتر احتیاط تلاش نزجا در حوزه سرزمینی در استانهای گلستان و مازندران در شهرستان گرگان

۲- رئیس اردوگاه استراحتی گوهر باران

۳- مدیر امور فروشگاه های اتکاء استان مازندران(گلستان)

۴- عضویت در انجمن کتابخانه شهرستان گرگان

۵- عضویت در انجمن خیریه مدرسه ساز

۶- عضویت در هیئت مدیره و مدیریت عامل تعاونی مسکن جانبازان لشکر ۳۰ پیاده گرگان

۷- ریاست هئیت دوچرخه سواری استان گلستان

۸- ریاست هئیت بسکتبال شهرستان گرگان و عضو هیئت رئیسه بسکتبال استان مازندران

۹- ریاست بنیاد تعاون آجا در استانهای گلستان و مازندران

۱۰- در سال ۱۳۷۸ با به دست آوردن رای مردم شریف گرگان به عضویت شورای هفت نفره شهر گرگان در آمد ودر همان شورا به عنوان عضو نمونه و برگزیده کشوری نائل آمد

۱۱- عضویت در هیت اجرای انتخابات

۱۲- عضویت در شورای برنامه ریزی استان

۱۳- عضو کمسیون ماده ۱۰۰

۱۴- ریاست شورای اسلامی شهر گران در دوساله دوم دوره اول و دوره دوم

۱۵- عضویت در کمیته فرهنگی اجتماعی و زیست شهری

۱۶- ریاست هئیت جانبازان و معلولین استان گلستان

۱۷- ریاست هئیت اتحادیه مسکن سراسری کارکنان دولت

۱۸- پیشکسوت برگزیده ملی در ۶ جشنواره شهید رجایی

۱۹- مشاور امیر فرماندهی نزاجا در امور ایثارگران استان گلستان

شهید محمدعلی کمانگری از یادگاران دوران دفاع مقدس و جانباز ۷۰% و عضو دوره های اول و دوم شورای اسلامی شهر گرگان روز جمعه ۹ آبان ماه پس از سالها تحمل درد و سختی های ناشی از صدمات وارده در بیمارستانی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به خیل همرزمان و یاران شهید خود پیوست.