در اولین روزهای گرم ماه مردادسال ۱۳۲۵هـ ش، کودکی در یکی از روستاهای شهرستان کردکوی به دنیا آمد که والدینش به پاس عشق پیامبر و امام اول شیعیان او را محمدعلی نامیدند.میرزا سلمانی،کشاورز خرد پا، در روستای ایلوار بود که همواره همسرش زهرا را در کنار خود داشت، آنها اگر چه زندگی فقیرانه ای داشتند ولی کانون زندگی آنها سرشار از محبت بود که تولد محمدعلی، گرمی و محبت آن را بیشتر کرد.

علاقه پدر و مادر به کسب علوم قرآنی سبب گردید، بعد از پایان کلاس سوم ابتدایی، محمدعلی را در جهل فراگیری قرآن به مکتب خانه ای واقع در روستای بالاجاده نزد شیخ حسن مهدوی بفرستند.

هر بار او آیات قرآن را برای پدر و مادرش می خواند. آنها لبخند می‌زدند و او را دعا می‌کردند. محمدعلی سال‌ها نزد شیخ حسن تلمذ کرد تا این که احساس نمود باید به جای دیگر برود و آموزش‌های خود را کامل کند، محمدعلی این افتخار را داشت که طی دو سال حضور در گرگان از محضر بزرگانی چون آیت‌ا… سجاد علوی، نبوی و میبدی کسب فیض کند و از چشمه‌های جوشان علوم قرآنی بهره‌ها جوید.در سال ۱۳۳۸ به شهرستان گرگان آمد وطی دو سال در محضر آیت الله سجاد علوی،نبوی، میبدی کسب علوم قرآنی بهره ها جست.بعد از آن راهی قم شد و به کسب علوم دینی مشغول شد. در سال ۱۳۴۲ راهی شهر قدس گردید و در مدرسه علمیه خیرات رحل اقامت در جوار حضرت رضا افکند. در این مدرسه او از آموزش های اساتیدی چون ادیب نیشابوری، حجت هاشمی و عباس طبسی بهره جست و به مرحله ای رسید که توانست لباس روحانیت بپوشد. و در سال ۱۳۴۳ طی مراسمی ملبس به این لباس گشت. عمامه را حجه الاسلام شهید عبدالکریم هاشمی نژاد بر سر او گذاشت و در این مراسم بزرگانی همچون رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای حضور داشتند.

مبارزات سیاسی : ارتباط شهید روحانی فرد با چهره های انقلابی همچون آیت الله خامنه ای، شهید هاشمی نژاد، عباس واعظ طبسی و محافلی همچون مسجد جامع گوهرشاد، کانون نشر و دانشگاه مشهد، پای او را به دنیای جدید کشاند و سرنوشت او را تا به آخر تغییر داد.

زمانی که روحانیون انقلابی (آیت الله خامنه ای و غلامحسین فغانی تهرانی)، از مشهد برای سخنرانی به گرگان می آمدند تا به روشنگری بپردازند شهید روحانی فرد اعلامیه ها و خطابه در پای منبر آنان می خواند تا وظیفه دینی و انسانی خود را انجام دهد. و همین امر باعث شد تا ساواک شهر گرگان، او را دستگیر و برای مدتی بازداشت و زندانی نماید. مبارزه سیاسی محمدعلی روحانی فرد در مشهد ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۴۳ توسط ساواک شهر احضار و بازداشت گردید. نوروز ۱۳۴۴ و خاموشی چراغ های حرم مطهر به مناسبت تحویل سال نو؛ برای او فرصت مناسبی بود تا بتوانند پیام مبارزه را به گوش مسافران حرم که به زیارت امام رضا آمده بودند برسانند. از این رو اقدام به توزیع کارتهای تبریک سال نو، مزین به تصویر امام خمینی و پرچم حریمت، علامت آزادی نمود. این کارتها به دست تعدادی از مشتاقان امام رسید و او از این کار خود رضایت بسیار داشت. برای شهید روحانی فرد میدان مبارزه مکانی شد تا او با دیگر مبارزان از جمله آیت الله محی الدین انوری آشنا گردد و در جریان بیشتر مبارزه سیاسی قرار بگیرد.

در سال ۱۳۴۷ به قم برگشت و دور جدیدی از فراگیری علم را در محضر بزرگانی چون ناصر مکارم شیرازی، موسوی تبریزی، آیت الله جعفری سبحانی، صالح نجف آبادی، فاضل هرندی و علی مشکینی آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۳ که طلاب قم به مناسب سالگشت قیام خونین ۱۵ خرداد دست به تظاهرات زدند محمدعلی در آن بسیار فعال بود. از این رو توسط ساواک شناسایی و دستگیر و به مدت ۴ ماه بازداشت گردید. روحانی فرد در انقلاب سال ۱۳۵۷ شهر قم فعال بود حضور گسترده در تظاهرات پخش اعلامیه امام و همکاری با انقلابیون از جمله اقدامات او محسوب می شد. او یک بار در خیابان ارم که روحانیون، اساتید و دانشجویان تهران در اعتراض به ممانعت رژیم از ورود امام به میهن دست به تحصن زده بودند او هم در آن شرکت و حضور فعال پیدا کرده و بعد از ورود رهبر به میهن، او به همکاری با دفتر امام پرداخت.

مبارزات فرهنگی : شهید روحانی فرد در تلاش برای کسب علوم و دانش به حوزه های علمیه قم، مشهد،گرگان رفت و همزمان با فراگیری علوم دینی، تلاش برای کسب علوم جدید هم برآمد تا اینکه توانست در سال ۱۳۵۰دیپلم ادبی خود را به صورت متفرقه در شهر قم بگیرد. بعدها او در کنکور سراسری شرکت و در دانشگاه الهیات فردوسی مشهد پذیرفته شد. مشغله کاری او در تهران سبب شد به دانشگاه الهیات و معارف اسلامی تهران انتقال یابد و فراگیری علوم را در این مرکز ادامه دهد.

کار نویسندگی را از سال ۱۳۴۲ طی همکاری با مجلات نور دانش، ندای حق، نسل جوان و پیام اسلام قم آغاز کرد که حاصل این همکاری چاپ ده ها مقاله در مجلات مختلف بود.کتاب هایی هم با نام « ما و مسائل روز » « کتاب مستضعفین » « اسلام در ایلات متحده آمریکا» را به نگارش در آورد.بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدام به راه اندازی نهادهای فرهنگی از جمله کانون فرهنگی اسلامی گرگان و دشت… نمود. و انتشار نشریه پیام مستضعفین یکی دیگر از اقدامات فرهنگی مهم اوست. ایشان در راستای کارهای فرهنگی، با رادیو گرگان همکاری و ۱۵۰ ساعت سخنرانی در موضوعات مختلف را ایراد نمود.

فعالیت های بعد از پیروزی انقلاب :

ایشان پیشتاز فعالیت های انقلابی در غرب گرگان از جمله کردکوی بود. همکاری در تاسیس نهادهای انقلابی و راه اندازی آن ها در غرب گرگان از جمله فعالیت های مهم اوست. در خرداد ۱۳۵۹ به سمت بازرس و سپس دادیار دادسرای انقلاب اسلامی گرگان مشغول شد. او همچنین به عنوان سرپرست بنیادشهید کردکوی و بندرترکمن منصوب شد. روحانی فرد طی مدت ۳ سال در سمت فرمانداری کردکوی دست به اقداماتی زد که حاصل آن انجام کارهایی زیربنایی و اساسی است. در سال ۱۳۶۳ به وزارت خارجه پیوست و به سفرهای خارجه از جمله: آفریقا، آسیا رفت تا در راستای سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران به محرومان و مستضعفان کمک کند. او بارها به جبهه رفتا تا وظیفه خود را انجام دهد. او به رزمندگان عشق ورزید… سرانجام در یکی از مأموریت های هواپیمایی که او و جمعی از مقامات عالی رتبه را به اهواز می برد مورد حمله هواپیمایی عراق قرار گرفت و همگی به شهادت رسیدند. پیکر ایشان بعد از تشییع باشکوه در تهران، به زادگاه خود منتقل و در روستای محل تولد به خاک سپرده شد.